Lauri Tunkelo

Lauri

Olen 54-vuotias, lähes koko ikäni Espoossa asunut, diplomi-insinööri ja yrittäjä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kolme lasta (21, 18 ja 15). Pyrin toiselle kaudelle seurakunnan luottamustehtäviin. Neljä vuotta sitten päätin asettua ehdolle koska kyllästyin omalta osaltani valittamiseen että asioita hoidetaan huonosti. Sohvalta urputtamisen sijasta pitää yrittää itse vaikuttaa asioihin. Tulin valituksi ja toistaiseksi kokemukset ovat olleet positiivisia. Olen saanut uusia ystäviä ja tutustunut seurakunnan toimintaan uudesta näkökulmasta.

Luottamustoimet Espoon srk-yhtymässä ovat:

  • yhteinen kirkkovaltuusto 2011->
  • tuomiokirkkosrk:n seurakuntaneuvosto 2011->
  • henkilöstoasiain johtokunta 2011-2012
  • yhteinen kirkkoneuvosto 2013->
  • 80-luvulla olin yhden kauden Kanta-Espoon srk-neuvoston jäsen

Minulle kirkko edustaa jatkuvuutta ja hengellistä turvaa maallistuvan yhteiskunnan keskellä. Päivittäin luemme lehdistä muun muassa moraalikadosta ja piittaamattomuudesta lähimmäisistä.  Kirkon tulee olla vastavoima ”kaikki mulle heti ja nyt”-ajattelulle ja muistuttaa jokaisen vastuusta ja velvollisuudesta auttaa ja palvella lähimmäistä.

Uudesta Testamentista löydän elämänohjeen Jeesuksen sanoista Matteuksen evankeliumin luvussa 25:40: ”… kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä minun vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” Muuten tämä luku on varsin synkkä kun siinä kerrotaan viimeisestä tuomiosta, ikuisesta tulesta ja iankaikkisesta rangaistuksesta. Minua tässä elämänohjeessa puhuttelee eniten sen ehdottomuus sekä ettei se juuri jätä sijaa tulkinnoille. Olen kuitenkin löytänyt siitä sellaisen puolen, että me luterilaiset vähän automaattisesti tulkitsemme tällä tarkoitettavan pahoja tekoja. Näinhän ei ole vaan se koskee yhtälailla hyviä ja pahoja tekoja. Kuten edeltävissä jakeissa todetaan ”Minulla oli nälkä ja te annoitte minulle ruokaa.” Saamme siis selkeän ohjeen tehdä hyvää lähimmäiselle.

Olen ehdolla koska haluan olla mukana uudistamassa kirkkoa. Käsitykseni mukaan se on ainoa keino edes hidastaa kansankirkkomme jäsenkatoa. Kirkosta eroaminen on ennen kaikkea kannanotto, ettei kirkko ei enää kiinnosta.  Vaikkei kirkollisveron maksaminen sinänsä tuo ketään lähemmäksi pelastusta niin se auttaa evankeliumin levittämistä ja diakonian toteutumista. Nykymenolla suurimmaksi ongelmaksi uhkaa tulla kirkon eläkevastuiden kattaminen. Tuntuu ihmeelliseltä, että aika harva tuntuu oivaltaneen että kirkon uudistamisen kannalta kello on 12:05 eikä 11:55.

Seurakunnallisen toiminnan ja kirkon hallinnon rakenteessa on merkittävä ristiriita. Toiminta (esim. rippikoulut, muskarit, teemamessut) pyörii elävästi ihmisten arjessa, mutta hallinnon rakenne muuttuu tuskallisen hitaasti vastaamaan nykytodellisuutta.

Kirkon hallintorakenne tulee muuttaa vastaamaan nykyaikaa. Piispat ovat tärkeitä pappiskunnan hengellisiä opastajia, mutta hiippakunnat hallintomallina on perintöä kuninkaanvallan ajalta (siis se joka oli ennen tsaaria). Isoimmat uudistamista vaativat asiat ovat:

  • kirkolliskokouksen määräenemmistösäännökset
  • hiippakunnat tulee muuttaa hallinnollisista hengellisiksi toimijoiksi
  • seurakuntien sidos kunnan alueeseen tulee miettiä uusiksi

Nämä eivät käsittääkseni ole kovin teologisia kysymyksiä, vaikka kai ne sellaisiksi voi halutessaan tulkita.

Kirkon tulee keskittyä pelastussanoman levittämiseen, eikä eri suuntausten väliseen väittelyyn. Meidän tulee muistaa, että olemme kaikki samalla valon puolella ja toteuttamassa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä.

”Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta.”  Oheinen lainaus Augsburgin tunnustuksista on oiva ohje meille kaikille. Ei pidä takertua kehällisiin kysymyksiin vaan toimia kristillisen rakkauden hengessä.

 

***********************

Avioliitto/siunaaminen/rukoushetki – aina jaksaa puhuttaa

Yksi varma srk-vaaliteema liittyy avioliittoon, ihan ymmärrettävää vaikka varmaan useilla jo tulee korvista ulos.

Sain yllätyksekseni vastausta vaalipostiini, yksi tuttu vuosikymmenten takaa halusi tietä, miten suhtaudun kirkon edustajana tähän avioliittolakiin, voidaanko esim. homo- ja lesboparit siunata kirkossa vai ei (sukupuolineutraali avioliitto).

Kun kerran ehdokkaana on, jouduin sitten muotoilemaan kantani kirjalliseen asuun ja ajattelin sen laittaa tänne vaalisivuilleni siltä varalta että muitakin asia kiinnostaa.

Kantani kirkon suhtautumisesta avioliittoon on, että nykytilaan (avioliitto vain mies+naisparille ja homo/lesboparien puolesta voidaan järjestää rukoushetki) pitäisi tehdä muutos niin että samaa sukupuolta olevien liitto voitaisiin siunata. Nykyratkaisu (=rukoushetki) on lähinnä kummallinen (=kirkolliskokous on erikseen päättänyt, että jonkin asian puolesta voidaan rukoilla). Muuta ei oikeastaan ole mahdollista tehdä nykyisen ”maallisen” avioliittolain + rekisteröity parisuhdelain aikana.

Jos sukupuolineutraali lakialoite menee läpi (arvaukseni on, ettei vielä nyt, mutta myöhemmin kyllä), joutuu kirkko pohtimaan varsin perusteellisesti mitä muutetaan, vaikka laissa tarjottaisiinkin mahdollisuus uskonnollisille yhteisöille toimia oman harkintansa mukaan. Omissa pohdinnoissani toistaiseksi on päällimmäisenä ollut ratkaisu, että kirkko luopuisi virallisesta asemastaan avioliiton vihkijänä ja ainoastaan siunaisi liitot jälkikäteen (näinhän on aika monessa Euroopan maassa). Tällöin ei (teoriassa) tarvitsisi erotella hetero- ja homoliittoja, mutta kun käytännössä tämänlainen ratkaisu ei menisi kirkolliskokouksessa läpi niin pitäisi olla luovaa sovittelua löytää ratkaisu jonka riittävä enemmistö voisi hyväksyä. Yksi ratkaisu olisi puhua pariliitosta ja jättää avioliitto-sanan käyttäminen kunkin omaksi asiaksi. Se voisi olla myös ratkaisu ”maallisella puolella” että sen sijaan että puhutaan sukupuolineutraalista avioliitosta säädettäisiin laki pariliitosta joka korvaisi nykyiset avioliitto- ja rek.parisuhdelait. Minulle ”sukupuolineutraali avioliitto” tuntuu yhtä omituiselta käsitteeltä kuin puhe ”kirkon vanhasta virkakäsityksestä” kun ei halua suoraan sanoa vastustavansa naispappeutta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s